Oczywistym jest że w interesie Dostawcy OIPE jest aby osoby oszczędzające zostały z nim jak najdłużej i nie przenosiły (wypłata transferowa) środków do innych Dostawców OIPE. Nie znaczy to że co jakiś czas trzeba zmieniać Dostawcę OIPE! Oszczędzający ma po prostu możliwość zmiany jeżeli uzna że inna firma ma lepsze warunki w swoim produkcie, lub – wyniki osiągane w inwestycji w obecnie posiadanym produkcie OIPE są dla oszczędzającego niesatysfakcjonujące.
Ile kosztuje zmiana dostawcy OIPE?
Przy zmianie OIPE na innego dostawcę obecny Dostawca może pobrać opłatę która ma być na poziomie rzeczywiście poniesionych kosztów administracyjnych wykonania takiego przeniesienia środków (wypłaty transferowej). Ustalono też limit – ta opłata nie może być wyższa niż 0,5% przenoszonych aktywów.
Co ile lat można zmienić Dostawcę OIPE?
Ustawodawca ustalił że oszczędzający ma mieć możliwość dokonania zmiany dostawcy po upływie nie dłuższym niż 5 lat od otwarcia rachunku OIPE lub od poprzedniej zmiany OIPE.
To czy będzie to 5 lat czy krócej ustawodawca pozostawił producentowi produktu OIPE. Czyli Dostawca OIPE może wskazać w swojej umowie że pozwala na dokonanie zmiany Dostawcy na przykład już po upływie 2 lat…
Jest przypadek, w którym zmianę OIPE można wykonać natychmiastowo i bez opłaty
Gdy oszczędzający w ramach OIPE zmienia miejsce zamieszkania na inne państwo członkowskie UE, mogą w dalszym ciągu wpłacać składki na rzecz tego samego OIPE. W tym celu mogą albo otworzyć subkonto OIPE u tego samego dostawcy OIPE w nowym państwie zamieszkania (o ile ich dostawca OIPE daje taką możliwość), albo nadal wpłacać składki na istniejące subkonto OIPE.
Jeżeli dostawca OIPE nie daje takiej możliwości w nowym państwie zamieszkania, oszczędzający w ramach OIPE mają prawo do niezwłocznej i bezpłatnej zmiany dostawcy OIPE.